סוער בדיון חקיקת עילת הסבירות: "אין רוב בעם להפיכה"

    אבי יעקב 2 Comment on סוער בדיון חקיקת עילת הסבירות: "אין רוב בעם להפיכה"

    היום נפתחו בוועדת החוקה הדיונים על הצעת החוק לביטול עילת הסבירות. ח"כ רוטמן אמר: "חקיקתו תושלם בע"ה בכנס הנוכחי". גנץ הטיח: "בשטחי יהודה ושומרון מתחוללת אנרכיה. אני מגנה בתוקף את פעילות הטרור שאנחנו פוגשים. אנחנו לא יכולים לתת חצאי קריצות למצב הזה".

    צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
    11:40
    17.05.24
    נתי קאליש No Comments on בעדה החרדית מבינים: "לא נראה שיוכלו לעלות למירון"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת החוקה מקיימת החל משעות הבוקר דיון סוער בהצעת החוק לביטול עילת הסבירות, אחרי שהדיון בשבוע שעבר בוטל בעקבות הפיגוע בעלי. על פי טיוטת הצעת חוק יסוד: השפיטה, הנוסח שהוצע בידי יו"ר הוועדה שמחה רוטמן עוסק ב"הגבלת עילת הביקורת השיפוטית שעניינה חוסר סבירות", ככל שהיא נוגעת לדרג נבחר – ראש הממשלה, הממשלה, השרים ונבחרי ציבור אחרים.

    להבנת העניין צריך להסביר כי בית המשפט יכול לפסול החלטות של הממשלה בעילה של "סטייה ממתחם הסבירות באופן קיצוני". לפי נוסח הצעת החוק שפרסם חה"כ שמחה רוטמן, תהיה הפרדה בין החלטות של דרג נבחר – הממשלה, ראש הממשלה או השרים – לבין ההחלטות של הדרג המקצועי. כלומר, בית המשפט עדיין יוכל להשתמש בעילת הסבירות כלפי החלטות של פקידים הכפופים לרשות המבצעת, אבל לא כלפי החלטות של נבחרי הציבור עצמם. ההצעה הזו התבססה על העמדה שהשמיע בעבר שופט בית המשפט העליון נעם סולברג.

    ח"כ בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי הגיע לוועדת החוקה ותקף: "אנחנו לא יכולים לקיים משא ומתן על הפיכה משטרית בתשלומים. אין רוב בעם וספק אם בכנסת להפיכה הזו; מציע לרה״מ לעצור הכל, למנות את הוועדה לבחירת שופטים ולחזור לבית הנשיא לקיים את השיח"

    בדיון הראשון של ועדת החוקה על הצעת חוק יסוד השפיטה- עילת הסבירות, המתקיים כעת אמר ח"כ גנץ: "באתי לכאן כדי להזהיר בצורה חד משמעית מפגיעה קשה במדינת ישראל הניצבת בפני אתגרים אסטרטגיים שכולם לא רק שלא מקודמים אלא מושגים לאחור. אנחנו נדרשים לתחרות אסטרטגית מול איראן, היא רחבה יותר מאשר העימות הצבאי הפוטנציאלי, היא הולכת לכל מנעד ההשפעה של איראן גם בעולם האזורי, גם בעולם הטכנולוגי וגם בעולם המדעי, כמובן עם השלכות גלובליות. אנחנו הולכים ומתרחקים מהעולם המערבי ומהיכולת להתקדם ולהיערך לקראת העניין הזה".

    "אנחנו אמורים לשפר את יחסינו עם הפלסטינאים, במקום זה אנחנו פוגשים אנרכיה שמתחוללת בשטחי יהודה ושומרון. אני מגנה בכל תוקף את פעילות הטרור שאנחנו פוגשים. ביקרתי אצל משפחות הנרצחים, מלח הארץ כל אחד ואחד מהם. טוב שהמחבלים חוסלו, אבל בצד המאבק הזה של הטרור ועל זכותנו לחיות בארץ הזו, אנחנו לא יכולים לאפשר אנרכיה ממשלית, אנחנו לא יכולים לתת חצי קריצות הנחיות ודירקטיבות שלמות ולקרוא ללכת לגבעות. זאת אנרכיה. במקום לקדם את הנושא הזה אנחנו נסוגים ממנו לאחור".

    "אנחנו צריכים להבטיח למדינת ישראל שתישאר הלגיטימציה הבינ"ל, על ידי כלל מדינות העולם, אנחנו צריכים את הקשר החזק עם יהדות התפוצות, זה משרת אותנו כמדינת הלאום של העם היהודי, וככאלה שבסופו של דבר גם משפיעים על הממשלות שמהם הם מדברות. בשני המקרים הללו אנחנו נסוגים ומשנים את פני החברה מחברה דמוקרטית פתוחה לחברה שהדמוקרטיה שלה בסכנה והערכים המשותפים שלנו עם העולם הולכים ונעלמים ואנחנו הולכים ומקצינים בכל מיני חוקים ובכל מיני גישות באופן שאנחנו מרחיקים למעלה מחצי מהעם היהודי מהמקום שאליו הוא שייך".

    "אנחנו צריכים לפתח את הכלכלה במדינת ישראל, בשביל להחזיק צבא מודרני, להחזיק אוכלוסייה שקרובה ל- 10 מיליון. אנחנו צריכים לפתח את הגליל והנגב ולא יהיו לכך מקורות משאביים. התקציב המדינה תוכנן לקרוב ל500 מיליארד ש״ח בשנה הנוכחית ואמר לחצות את ה 500 בשנה הבאה ולא יהיו מקורות משאביים לעניין הזה, או שיהיו קיצוצים רוחביים והשירות יפגע, לא יהיה מאיפה לממן כתוצאה ממה שאנחנו רואים מול העיניים".

    משילות ובטחון פנים- לצערנו אנחנו רואים את כמות הנפגעים והנרצחים גם בחברה הישראלית, גם בחברה היהודית וגם בחברה הערבית, מה שקורה בתחום הזה זו הפקרות מוחלטת. מה שמוצע כרגע במסגרת הרפורמות המשפטיות זה במקום לקחת אותנו למקומות שיש בהם משילות ושלטון חוק, אנחנו הולכים במבוא לדיקטטורה. היעד השישי האסטרטגי הוא אחדות בחברה הישראלית גם זה הולך ומתרחק וקורעים את העם".

    "מדובר בחוק שאנחנו לא מוכנים לקבל לא ברמת החוק ולא ברמת התהליך. זה חוק להלבנת השחיתות שמסיר מגבלות מהציבור ומהממשלה. במקום להגיע להסכמות במסגרת בית הנשיא אנחנו חוזרים למסלול חד-צדדי. תוצאותיו ידועות מראש. אנחנו לא יכולים לקיים מו״מ על הפיכה משטרית בתשלומים. היום זה החוק הזה ומחר החוק הזה. כך לא סוכם שעושים. אין לכם רוב בעם להפיכה הזאת וספק אם בכנסת להפיכה הזו. אתם תגזרו את הקופון של מה שרציתם, החברה הישראלית תשלם את כל מה שצריך".

    "אני מציע לך להחזיר את המנדט של הדיון הזה לרוה"מ, ואני מציע לרוה״מ לעצור את הכל ולמנות את הוועדה לבחירת שופטים, לחזור לבית הנשיא לקיים את השיח ולהוציא את מדינת ישראל שתהיה פנויה להתמודד עם אתגרים אסטרטגיים כמו שהיא צריכה, ולא תתעסק בעצמה ובינתיים תאבד את מה שיש לה".



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      מר גנץ ישמעו אזניך מה שפיך מדבר
      באיילון ובקפלן אין אנרכיה
      רק ביו"ש
      איזו צביעות ואתה מתיימר להיות ראש ממשלה